Training categorie: logopedie

Thuis taal oefenen | emoties

Prijs:

€9,95

Je hebt nog geen toegang tot deze cursus.

Over de cursus

Samen spelenderwijs aan de slag met het benoemen van de emoties?
Met behulp van de training Thuis Taal oefenen – emoties leert jouw kind of jouw leerling alles over de belangrijkste emoties.

Iedere week staat er een nieuwe emotie centraal. Natuurlijk krijg je als ouder tips hoe je thuis spelenderwijs aandacht kunt besteden aan het leren van de emoties.
Het mooie is dat je er helemaal niet voor hoeft te gaan zitten. Je kunt het tijdens de dagelijkse activiteiten zoals aankleden, koken of buitenspelen gewoon gebruiken!

 

Thuis taal oefenen: tegenstellingen

Prijs:

€9,95

Je hebt nog geen toegang tot deze cursus.

Over de cursus

Samen spelenderwijs aan de slag met de tegenstellingen?
Met behulp van de training Thuis Taal oefenen – tegenstellingen leert jouw kind of jouw leerling alles over de tegenstellingen, zoals hard-zacht en zwart-wit.

Iedere week staat er een nieuwe tegenstelling centraal. Natuurlijk krijg je als ouder tips hoe je thuis spelenderwijs aandacht kunt besteden aan het leren van de tegenstellingen.
Het mooie is dat je er helemaal niet voor hoeft te gaan zitten. Je kunt het tijdens de dagelijkse activiteiten zoals aankleden, koken of buitenspelen gewoon gebruiken!

 

Een steuntje in de rug met klanken en letters

Wat is fonologisch bewustzijn

Het fonologisch bewustzijn is op een andere manier naar onze taal kijken dan alleen naar de betekenis van woorden en zinnen. Het is het kunnen onderscheiden in kleinere delen. Bijvoorbeeld een woord verdelen in klankgroepen (lettergrepen), rijmen, herkennen van een begin- of eindklank van een woord, verschillende klanken in een woord onderscheiden of juist samenvoegen (“hakken” en “plakken”) en het spelen met klanken in een woord (poes: de /p/ wordt een /m/, dan krijg je moes).

Waarom
Het fonologisch bewustzijn speelt een grote rol bij het leren lezen en schrijven in groep 3. Jonge kinderen vinden het over het algemeen moeilijk om op een andere manier naar woorden te kijken. Het is dan ook belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden, zeker als je merkt dat het kind het niet “als vanzelf” oppikt. Als het fonologisch bewustzijn niet goed ontwikkeld is, kan het leerproces van het lezen en schrijven moeizamer verlopen.

Voor wie
De groepstraining ‘voorbereiding op lezen’ is bedoeld voor leerlingen uit groep 2, die moeite hebben met de voorbereidende vaardigheden voor het leren lezen en schrijven. Kinderen die dit moeilijk vinden, worden ook wel de risicokinderen voor lees- en schrijfproblemen genoemd.

 

Doel van de groep
De doelen van de groepstrainingen zijn:

  • een sneller en succesvoller eindresultaat, want het werken in een groep vinden kinderen meestal leuk (kinderen leren graag met en van elkaar)
  • het stimuleren van de motivatie en het zelfvertrouwen van het kind (sociaal-emotionele ontwikkeling)
  • minder grote verschillen tussen leerlingen die het makkelijk leren en leerlingen die er meer moeite mee hebben.

 

Einddoelen
Na 8 weken kan de leerling:

  • Auditieve analyse: trefwoorden herkennen, woorden verdelen in 2, 3 en 4 lettergrepen (klankgroepen), de eerste klank in een woord herkennen en korte woorden analyseren (boom = b-oo-m)
  • Auditieve synthese: samengestelde woorden samenvoegen van 2 tot 3 woordstukjes tot een woord (deur-bel), woorden van meer klankgroepen (lettergrepen) samenvoegen tot een woord (ven-ster-bank) en korte woorden samenvoegen tot een woord (v-aa-s = vaas)
  • Rijmen: horen of woorden rijmen of niet, woorden herkennen met dezelfde beginklank (beginrijm), actief rijmen op een aangeboden woord (overigens is rijmen geen voorwaarde om tot leren lezen te komen, maar het geeft wel een goed beeld van het kunnen spelen met klanken)
  • Klankbewustzijn: de aandacht richten op de woordvorm los van de betekenis, beginklanken onderscheiden, actief woorden met eenzelfde beginklank bedenken en de in de training aangeboden letters zowel herkennen als actief benoemen.

De groep bestaat uit drie tot zeven leerlingen en wordt begeleid door een logopedist.

Het geoefende werk van thuis wordt besproken en beloond, gevolgd door een herhaling van het voorafgaande.

De leerlingen worden 5 minuten van tevoren verwacht. De groepsbehandeling duurt ongeveer drie kwartier. De ouders zijn tijdens de training niet aanwezig.

Opbouw

  • Screening en selectie deelnemers door de leerkracht. De logopedist neemt vervolgens bij de geselecteerde leerlingen een onderzoek af om het startniveau te bepalen.
  • Voorlichting voor ouders over de inhoud van het programma en de verwachtingen wat betreft het huiswerk.
  • Training duurt 8 weken en vindt plaats op school.
  • Evaluatie vindt plaats door het onderzoek te herhalen. Er volgt een eindverslag met de bevindingen van de afgelopen periode. Als de vorderingen onvoldoende zijn, wordt een advies over het nut van een vervolgcursus ofwel individuele vervolgbehandeling gegeven.

De logopedist geeft tips voor verdere optimalisering van de vaardigheden.

Oefening thuis

De leerling krijgt een speciale oefenmap met daarin leuk en gevarieerd oefenmateriaal.

Iedere sessie krijgt de leerling nieuw materiaal mee dat in de map wordt bijgevoegd.

 

Prijs op aanvraag 

Executieve functies

Prijs:

€ 47,00

Je hebt nog geen toegang tot deze cursus.

Over deze cursus

Herken je het dat er heel vaak over een leerling of cliënt gezegd wordt; “Er komt niet uit, wat er in zit”.
Je hebt al super veel geprobeerd en er is al heel veel uitgesloten qua taal en werkgeheugen. Toch blijft er iets sluimeren. Iets klopt er niet voor jouw gevoel… 
Maar wat?

Heb je de executieve functies al in kaart gebracht?

De executieve functies ‘regelen’ het in de hersenen op zo’n manier dat er doelgericht en gecontroleerd gedrag ontstaat.

Als de executieve functies niet goed ontwikkeld zijn, dan kunnen er problemen ontstaan. Denk daarbij aan het niet kunnen uitschakelen van afleidende factoren, het niet kunnen starten of stoppen met een activiteit of het niet kunnen reguleren van emoties.

Dit heeft meestal een negatieve invloed op de ontwikkeling van andere cognitieve vaardigheden.

Je kunt namelijk wel intelligent zijn, maar als je nauwelijks kunt starten aan een taak of je bent voortdurend afgeleid, dan kom je niet tot leren.

Hoe kom je erachter hoe de executieve functies ontwikkeld zijn?

Natuurlijk kun je onderzoek laten uitvoeren door een Orthopedagoog/ GZ-psycholoog. Wist je dat je zelf ook al heel veel tools hebt om de executieve functies in kaart te brengen en te observeren?

Executieve functies in beeld en wat dan?

En tja dan heb je een idee van de executieve functies, maar wat dan!

Ik krijg heel vaak de vraag hoe je nu de executieve functies kunt ontwikkelen. Hoe pak je het aan tijdens de begeleiding of in de klas? Hoe kun je ouders informeren en motiveren om er thuis ook mee aan de slag te gaan?

Tijdens de online training Executieve functies ga je zelfstandig aan de slag met lesvideo’s en achtergrondinformatie!

Je kunt dus zelf bepalen waar en wanneer je de training volgt!

Je leert welke executieve functies er zijn en wat de kenmerken van de executieve functies zijn. Natuurlijk leer je hoe je de executieve functies kunt observeren én hoe je ze kunt trainen!

DIT KRIJG JE

  • Ik leer je in een online programma van 3 weken over de ontwikkeling van de executieve functies.  Je kunt direct starten met het observeren en het toepassen van de tips tijdens de begeleiding van jouw leerlingen/ cliënten.
  • Je krijgt mijn complete programma inclusief readers en video’s.
  • Je krijgt een half jaar toegang.

Wat is jouw investering?
Voor maar €47,00 geef ik jou kennis over de executieve functies en leer ik jou de belangrijkste tips en trucs!