Training categorie: kinderen

Thuis taal oefenen | emoties

Prijs:

€9,95

Je hebt nog geen toegang tot deze cursus.

Over de cursus

Samen spelenderwijs aan de slag met het benoemen van de emoties?
Met behulp van de training Thuis Taal oefenen – emoties leert jouw kind of jouw leerling alles over de belangrijkste emoties.

Iedere week staat er een nieuwe emotie centraal. Natuurlijk krijg je als ouder tips hoe je thuis spelenderwijs aandacht kunt besteden aan het leren van de emoties.
Het mooie is dat je er helemaal niet voor hoeft te gaan zitten. Je kunt het tijdens de dagelijkse activiteiten zoals aankleden, koken of buitenspelen gewoon gebruiken!

 

Thuis taal oefenen: voorzetsels

Prijs:

€9,95

Je hebt nog geen toegang tot deze cursus.

Over de cursus

Samen spelenderwijs aan de slag met de voorzetsels?
Met behulp van de training Thuis Taal oefenen – voorzetsels leert jouw kind of jouw leerling alles over de voorzetsels.
Iedere week staat er een nieuwe vorm centraal. Natuurlijk krijg je als ouder tips hoe je thuis spelenderwijs aandacht kunt besteden aan het leren van de voorzetsels .
Het mooie is dat je er helemaal niet voor hoeft te gaan zitten. Je kunt het tijdens de dagelijkse activiteiten zoals aankleden, koken of buitenspelen gewoon gebruiken!

 

Thuis taal oefenen: tegenstellingen

Prijs:

€9,95

Je hebt nog geen toegang tot deze cursus.

Over de cursus

Samen spelenderwijs aan de slag met de tegenstellingen?
Met behulp van de training Thuis Taal oefenen – tegenstellingen leert jouw kind of jouw leerling alles over de tegenstellingen, zoals hard-zacht en zwart-wit.

Iedere week staat er een nieuwe tegenstelling centraal. Natuurlijk krijg je als ouder tips hoe je thuis spelenderwijs aandacht kunt besteden aan het leren van de tegenstellingen.
Het mooie is dat je er helemaal niet voor hoeft te gaan zitten. Je kunt het tijdens de dagelijkse activiteiten zoals aankleden, koken of buitenspelen gewoon gebruiken!

 

Een steuntje in de rug met klanken en letters

Wat is fonologisch bewustzijn

Het fonologisch bewustzijn is op een andere manier naar onze taal kijken dan alleen naar de betekenis van woorden en zinnen. Het is het kunnen onderscheiden in kleinere delen. Bijvoorbeeld een woord verdelen in klankgroepen (lettergrepen), rijmen, herkennen van een begin- of eindklank van een woord, verschillende klanken in een woord onderscheiden of juist samenvoegen (“hakken” en “plakken”) en het spelen met klanken in een woord (poes: de /p/ wordt een /m/, dan krijg je moes).

Waarom
Het fonologisch bewustzijn speelt een grote rol bij het leren lezen en schrijven in groep 3. Jonge kinderen vinden het over het algemeen moeilijk om op een andere manier naar woorden te kijken. Het is dan ook belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden, zeker als je merkt dat het kind het niet “als vanzelf” oppikt. Als het fonologisch bewustzijn niet goed ontwikkeld is, kan het leerproces van het lezen en schrijven moeizamer verlopen.

Voor wie
De groepstraining ‘voorbereiding op lezen’ is bedoeld voor leerlingen uit groep 2, die moeite hebben met de voorbereidende vaardigheden voor het leren lezen en schrijven. Kinderen die dit moeilijk vinden, worden ook wel de risicokinderen voor lees- en schrijfproblemen genoemd.

 

Doel van de groep
De doelen van de groepstrainingen zijn:

  • een sneller en succesvoller eindresultaat, want het werken in een groep vinden kinderen meestal leuk (kinderen leren graag met en van elkaar)
  • het stimuleren van de motivatie en het zelfvertrouwen van het kind (sociaal-emotionele ontwikkeling)
  • minder grote verschillen tussen leerlingen die het makkelijk leren en leerlingen die er meer moeite mee hebben.

 

Einddoelen
Na 8 weken kan de leerling:

  • Auditieve analyse: trefwoorden herkennen, woorden verdelen in 2, 3 en 4 lettergrepen (klankgroepen), de eerste klank in een woord herkennen en korte woorden analyseren (boom = b-oo-m)
  • Auditieve synthese: samengestelde woorden samenvoegen van 2 tot 3 woordstukjes tot een woord (deur-bel), woorden van meer klankgroepen (lettergrepen) samenvoegen tot een woord (ven-ster-bank) en korte woorden samenvoegen tot een woord (v-aa-s = vaas)
  • Rijmen: horen of woorden rijmen of niet, woorden herkennen met dezelfde beginklank (beginrijm), actief rijmen op een aangeboden woord (overigens is rijmen geen voorwaarde om tot leren lezen te komen, maar het geeft wel een goed beeld van het kunnen spelen met klanken)
  • Klankbewustzijn: de aandacht richten op de woordvorm los van de betekenis, beginklanken onderscheiden, actief woorden met eenzelfde beginklank bedenken en de in de training aangeboden letters zowel herkennen als actief benoemen.

De groep bestaat uit drie tot zeven leerlingen en wordt begeleid door een logopedist.

Het geoefende werk van thuis wordt besproken en beloond, gevolgd door een herhaling van het voorafgaande.

De leerlingen worden 5 minuten van tevoren verwacht. De groepsbehandeling duurt ongeveer drie kwartier. De ouders zijn tijdens de training niet aanwezig.

Opbouw

  • Screening en selectie deelnemers door de leerkracht. De logopedist neemt vervolgens bij de geselecteerde leerlingen een onderzoek af om het startniveau te bepalen.
  • Voorlichting voor ouders over de inhoud van het programma en de verwachtingen wat betreft het huiswerk.
  • Training duurt 8 weken en vindt plaats op school.
  • Evaluatie vindt plaats door het onderzoek te herhalen. Er volgt een eindverslag met de bevindingen van de afgelopen periode. Als de vorderingen onvoldoende zijn, wordt een advies over het nut van een vervolgcursus ofwel individuele vervolgbehandeling gegeven.

De logopedist geeft tips voor verdere optimalisering van de vaardigheden.

Oefening thuis

De leerling krijgt een speciale oefenmap met daarin leuk en gevarieerd oefenmateriaal.

Iedere sessie krijgt de leerling nieuw materiaal mee dat in de map wordt bijgevoegd.

 

Prijs op aanvraag 

Ik heb dyslexie

Dyslexie.
Wat is dat nu precies?

Waar loop je tegen aan als je dyslectisch bent?

In deze online training aandacht voor dyslexie, maar ook voor jou. 
Je krijgt uitleg over dyslexie en natuurlijk ook tips hoe je met jouw dyslexie om kunt gaan. Ik vind het het allerbelangrijkste dat je weet dat je meer bent dan de dyslexie. Natuurlijk heb je moeite met het lezen en het schrijven. Natuurlijk is dat ontzettend vervelend, omdat je er iedere dag mee bezig bent. 
En dus ook iedere dag te maken krijgt met iets wat niet lukt, wat je niet goed afgaat. 

Ik hoop dat je door deze training jezelf wat beter begint te begrijpen en ook leert te zien dat je zoveel meer kwaliteiten hebt!
We richten ons dus op het positieve, zodat je de moed niet opgeeft en doorzet. Ook als het lastig of even vervelend is. 
Als je doorzet zul je zien dat je stapje voor stapje vooruitgaat en dat je meer kunt dan je denkt!

Groeten Chantal 

DIT KRIJG JE

  • Ik neem je in een online programma van 3 weken stap voor stap mee in de wereld van dyslexie. Ik geef je inzicht in dyslexie en wat jouw aandachtspunten zijn. Natuurlijk krijg je tips zodat je leert hoe je om kunt gaan met jouw dyslexie. 
  • Je krijgt mijn complete programma inclusief readers en video’s.
  • Je krijgt een half jaar toegang.
  • Je leert met vertrouwen naar jezelf te kijken.
  • Je leert om eruit te halen wat er in zit op een positieve manier.

Hoe gaan we aan de slag?

Je krijgt toegang tot de online groeischool-omgeving. 

Les 1: Wat is dyslexie?

Les 2: Wat zijn mijn aandachtspunten?

Les 3: Eerste hulp bij dyslexie

Iedere week krijg je toegang tot een nieuwe les gedurende 3 weken. Een les bestaat uit een lesvideo en een reader zodat je het ook nog op je gemak terug kunt lezen.