Blog

Tips om geheugenstrategieën aan te leren
Sommige kinderen hebben geen gehoorproblemen, maar toch merk je in de klas dat het kind de mondelinge instructies niet goed oppikt. Het kind kan dan moeite hebben met de opstart van de taak en uitvluchten

“Uhm, ik weet het niet meer”
Heel vaak krijgen wij kinderen aangemeld waarvan de ouders aangeven; “Mijn kind onthoudt slecht”, “de juf vindt dat mijn kind moeite heeft met het onthouden van opdrachten”, “mijn leerling dwaalt steeds af tijdens de instructie” Denk je dan aan de concentratie of aan het werkgeheugen?

Wat is een taalprobleem en hoe herken ik het?
Regelmatig hoor ik van ouders in mijn praktijk dat ze al langer twijfelden over de taalontwikkeling van hun kind. En als dan inderdaad blijkt dat er een taalprobleem is dan zeggen ze ‘’had ik maar

Wanneer trek ik aan de bel bij twijfels over de taalontwikkeling?
Een vraag die ons vaak gesteld wordt door ouders én door professionals. Wanneer trek ik aan de bel bij twijfels over de taalontwikkeling? Sommige kinderen zijn toch gewoon wat trager met het leren van taal

Drukke of vervelende kinderen…
In een eerdere post schreef ik over het stempeltje verlegen. Kinderen die niets durven te zeggen. Stil en teruggetrokken zijn. Kinderen die nauwelijks opvallen in de klas of in de groep. Omdat ons brein zo

Verlegen of …?
Niets durven zeggen. Stil en teruggetrokken zijn. Vaak krijg je als kind (en als volwassene) dan snel het stempeltje “verlegen” van je omgeving. Is verlegen wel het juiste woord? Is er weleens afgevraagd hoe de

Je bent oké!
Tijdens gesprekken met kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komt zo vaak hun twijfel, zorgen en onzekerheid ter sprake. Zeker in het geval van TOS. Taal is zoiets vanzelfsprekends voor de meeste mensen. Maar wat

Woordenschat
Waarom is een goede woordenschat belangrijk? Woordenschat De grootte van de woordenschat van jouw kind of leerling heeft een grote invloed op de prestaties op school. Dit geldt met name voor het begrijpend lezen. Een

Podcast TOS
Voor de zomervakantie werd ik gevraagd door Marita Teunisse van Digitaal Speciaal om een bijdrage te leveren aan haar Podcast TOS en de digitale wereld. Een hele eer! Marita en ik “kennen” elkaar al een aantal jaar, omdat we

Tips om geheugenstrategieën aan te leren
Sommige kinderen hebben geen gehoorproblemen, maar toch merk je in de klas dat het kind de mondelinge instructies niet goed oppikt. Het kind kan dan moeite hebben met de opstart van de taak en uitvluchten

“Uhm, ik weet het niet meer”
Heel vaak krijgen wij kinderen aangemeld waarvan de ouders aangeven; “Mijn kind onthoudt slecht”, “de juf vindt dat mijn kind moeite heeft met het onthouden van opdrachten”, “mijn leerling dwaalt steeds af tijdens de instructie” Denk je dan aan de concentratie of aan het werkgeheugen?

Wat is een taalprobleem en hoe herken ik het?
Regelmatig hoor ik van ouders in mijn praktijk dat ze al langer twijfelden over de taalontwikkeling van hun kind. En als dan inderdaad blijkt dat er een taalprobleem is dan zeggen ze ‘’had ik maar

Wanneer trek ik aan de bel bij twijfels over de taalontwikkeling?
Een vraag die ons vaak gesteld wordt door ouders én door professionals. Wanneer trek ik aan de bel bij twijfels over de taalontwikkeling? Sommige kinderen zijn toch gewoon wat trager met het leren van taal

Drukke of vervelende kinderen…
In een eerdere post schreef ik over het stempeltje verlegen. Kinderen die niets durven te zeggen. Stil en teruggetrokken zijn. Kinderen die nauwelijks opvallen in de klas of in de groep. Omdat ons brein zo

Verlegen of …?
Niets durven zeggen. Stil en teruggetrokken zijn. Vaak krijg je als kind (en als volwassene) dan snel het stempeltje “verlegen” van je omgeving. Is verlegen wel het juiste woord? Is er weleens afgevraagd hoe de

Je bent oké!
Tijdens gesprekken met kinderen, hun ouders en hun leerkrachten komt zo vaak hun twijfel, zorgen en onzekerheid ter sprake. Zeker in het geval van TOS. Taal is zoiets vanzelfsprekends voor de meeste mensen. Maar wat

Woordenschat
Waarom is een goede woordenschat belangrijk? Woordenschat De grootte van de woordenschat van jouw kind of leerling heeft een grote invloed op de prestaties op school. Dit geldt met name voor het begrijpend lezen. Een

Podcast TOS
Voor de zomervakantie werd ik gevraagd door Marita Teunisse van Digitaal Speciaal om een bijdrage te leveren aan haar Podcast TOS en de digitale wereld. Een hele eer! Marita en ik “kennen” elkaar al een aantal jaar, omdat we